Opruimen voor minder stress

Geschreven op 16/11/2020 in gelukkig leven
Opruimen voor minder stress

Stress kan veroorzaakt of verergerd worden door een slechte organisatie van je tijd en ook van je omgeving. Natuurlijk kan stress op zijn beurt ook weer zorgen dat je de controle verliest over je leven en je tijd. Daarom kan het helpen om een plan op te zetten. Laten we eens gaan kijken hoe we het huis, het bureau en de algemene opruim taken iets kunnen vergemakkelijken.

Het wilt niet altijd zeggen dat iemand die “veel tijd” heeft door het niet hebben van een baan of veeleisende kinderen een perfect georganiseerd leven heeft. Het is wel best mogelijk dat iemand met 3 drukke kinderen, een fulltime baan, meerdere hobby’s en een groot huishouden perfect georganiseerd is en geen stress ervaart hierdoor.

De meeste mensen hebben veel taken gedurende de dag, het is belangrijk om na te gaan of je niet te veel taken op je neemt.

 Meerdere hobbies, overuren op je werk, dinertjes met vrienden, de honden uitlaten, je kinderen verzorgen, het huis opgeruimd houden, koken en boodschappen doen. Het kan allemaal te veel worden. In dit geval zul je bepaalde dingen moeten schrappen uit je takenlijst of ze verdelen over 1 week. Als iemand met minder taken een gevoel van complete chaos ervaart dan is een gebrek aan organisatie zeker aan de orde.

Plannen:

Al je taken en verplichtingen kunnen soms door je hoofd vliegen en je zo het gevoel geven dat je nog bergen moet verzetten. Je mag natuurlijk niks vergeten te doen dus blijf je er continue aan denken waardoor die berg almaar groter lijkt.
Het op papier zetten van al je taken kan dan al voor opluchting zorgen, zo heb je al een overzicht, en als je iets gedaan hebt streep je het gemakkelijk weg en hoef je er niet meer aan te denken.

Als je veel taken hebt te doen maak je best een planning op, zo kan je elke dag 1 belangrijke taak verrichten en voel je je goed aan het einde van de dag. En voor morgen hoef je nog niks te doen, want morgen heeft een andere taak. Dit bespreken we dan verder in timemanagement.

Een gevoel van chaos kan vergroot worden als je veel “rommel” om je heen hebt. Een opgeruimde omgeving bezorgt je geen “stressprikkels” en creert zelfs rust. Ontspannen tussen de rommel is simpelweg onmogelijk omdat je continue zult denken: ik moet dit nog doen, dat staat in de weg enz..

Het beste dat je doet om rommel in je omgeving te vermijden is om dagelijks een 5 a 10 tal minuutjes in te plannen om op te ruimen bijvoorbeeld 5 minuutjes voordat je naar je werk gaat, of als je thuis komt uit je werk. Zo zorg je ervoor dat je niet 1 a 2 keer per week een uur bezig bent.

Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten hoe je moet opruimen!

De opruimtips:

  • Maak een lijst met alles dat je moet doen in je huishouden qua opruimen en begin altijd bij de grootste belangrijkste dingen. Eenmaal dat je de grootste wanorde georganiseerd hebt zal je makkelijker de kleine dingen kunnen doen.
  • Geef al je spullen een vaste plaats, als iets dan rondslingert kan je het makkelijk op zijn plaats terugleggen ipv eerst hier en dan daar op een stapel. Ook zie je zo heel makkelijk of je voldoende plaats hebt voor alles, bijvoorbeeld: tijdschriften in een mand, als de mand vol is, is het tijd om hem te legen.
    Hoe vind je de juiste plaats voor alles? Denk logisch na: papierwerk gaat naar het bureau, vuile was in de wasmand, speelgoed in de kast of in de mand enzovoort.
  • Post: open direct de post en sorteer op reclame en privé. De reclame en de lege enveloppen kunnen direct naar de oud-papierbak, de privé post direct naar de bureau! Papierwerk in het bureau sorteer je best ook direct, zorg voor zeker 3 mandjes: to do, te betalen, te bewaren. Zorg dat te betalen altijd bovenaan ligt en zorg voor 1 a 2 specifieke dagen dat je al je betalingen verricht, zodat je zeker geen aanmaningen zult krijgen. Dit is een aparte taak die je in je timemanagement kunt verwerken.
  • Ik heb zelf 2 kinderen en die laten hun spullen vaak beneden liggen: zorg voor een mand bij de trap, wanneer het jouw opruim momentje is neem je alles dat naar boven moet en leg het in de mand. Zijn je kinderen oud genoeg, dan vraag je om hun eigen spulletjes in hun kamer te leggen, zijn je kinderen nog te klein, neem de mand de eerst volgende keer dat je naar boven gaat mee en leg het waar het hoort!

 

Heb je genoeg plaats, moet iets weg, wil je iets kopen?

Heb je wel genoeg plaats voor alles? Zo nee, dan is het tijd om dingen we te gaan doen:

  • Heb je iets een jaar niet gebruikt? Dan is het tijd om het weg te doen. Een jaar iets niet gebruiken wilt zeggen dat je het niet nodig hebt en niet meer nodig zult hebben ook dus kan je het missen en wegdoen! Dit geld niet voor seizoen decoratie zoals kerstversiering ed. of belangrijke aandenkens.
  • Heb je moeite iets weg te doen omdat het wel bruikbaar is maar jij het niet meer nodig hebt, maak een ander gelukkig en breng het naar de kringwinkel.
  • Moet je iets laten maken dat kapot is, doe dit dan binnen een bepaalde periode, bv een maand, als het er dan nog niet van is gekomen moet je het wegdoen, want het blijft ander jouw gedachten prikkelen en op je takenlijst staan.
  • Je kan niet alle cadeautjes, geschenkjes, tekeningen en knutselwerkjes van de kinderen bewaren. Veel mensen bewaren alles uit schuldgevoel. Maar dit kan je niet volhouden, straks staat je hele huis vol met alles dat je ooit gehad hebt. Bewaar het mooiste de rest doe je weg. Tip1: ik bewaar alle werkjes van mijn kinderen 1 jaar lang, daarna zoek ik het mooiste uit van dat jaar de rest gaat weg. Tip2: cadeautjes gekregen van vrienden die je niet echt mooi vind of iets dat je al had? Zet opzij voor het volgende feestje en maak er iemand anders gelukkig mee!
  • Wil je iets nieuws kopen? Stel jezelf altijd eerst de vraag: heb ik het echt nodig?, heb ik het al?, waar ga ik het zetten? en heb ik er eigenlijk wel plaats voor? Pas dit altijd toe, en je zult merken dat je zelf minder geld uitgeeft!

Geschreven door Daphne Langedijk