Als bewegen pijn doet | Dieptemassage

Geschreven op 5/11/2014 in gezond leven
Als bewegen pijn doet | Dieptemassage

Tegenwoordig heeft het merendeel van de bevolking bewegingsklachten.  Wie heeft er geen last van rugpijn, nekpijn, golf- of tenniselleboog, kniepijn, schouderpijn,…? Dieptemassage brengt soelaas.
 

De klassieke aanpak bij pijn

Klassiek doet men onderzoek via radiologie naar de harde structuur of peilt men naar ontstekingen.  Bij duidelijke klinische afwijkingen kan de arts dan een diagnose stellen vb. discushernia, geknelde zenuw, afbraak van kraakbeen, artrose, enz. Slechts 10% van de bewegingsklachten is echter te wijten aan structurele problemen.  De voornaamste oorzaak van bewegingsklachten is niet de structuur, maar de spieren, aangezien de spieren zorgen dat beweging mogelijk is!  Blijvende spierspanning leidt tot vorming van spierverklevingen (myofibrose).  De spier blijft dan te vast en de functie vermindert zodat bewegen pijn gaat doen. In de klassieke geneeskunde is er zoveel aandacht voor de structuur omdat dat het enige is dat beeldvormende apparatuur laat zien.  Spierspanning kan door geen enkel apparaat weergegeven worden en kan enkel gevoeld worden door de handen van een geoefend therapeut.
  

Hoe helpt Dieptemassage

Dieptemassage en een integrale aanpak maken het mogelijk mensen met acute en chronische bewegingsklachten te helpen.  Indicaties voor dieptemassage zijn: rugpijn, nekklachten, schouderklachten, heupproblemen, kniepijn, golf- en tenniselleboog, carpale tunnel syndroom, hielspoor, hoofdpijn en migraine. Zelfs in het geval van structurele afwijkingen zoals bv. hernia is verlichting van de pijn mogelijk door de spierspanning los te maken.
 
Bij een integrale aanpak wordt ook gekeken naar de voeding. Hou rekening met:

  • Het zuur-base-evenwicht: een teveel aan zuren in het lichaam wordt opgeslagen in het bindweefsel zodat dit een vastere structuur krijgt (cfr. aparte nota over zuur-base-evenwicht)
  • Het suikergebruik: suiker rooft mineralen en vitamines uit je lichaam en verzuurt het lichaam.  Beperk dus het gebruik van suiker of vervang het door stevia, kokosbloesemsuiker, honing… (geen lightproducten!)
  • Vochtinname: drink voldoende bronwater!

Ter ondersteuning kunnen kruiden en/of voedingssupplementen genomen worden:

  • Ontstekingswerend: omega 3-vetzuren, curcuma, cat’s claw, harpagophytum (duivelsklauw)
  • Natuurlijke pijnstillers: salix alba, moerasspirea
  • Magnesium
  • MSM, chondroïtine, glucosamine

Laat je hierover steeds adviseren door een ervaren therapeut.

Spieren kunnen extra belast worden en verkrampen bij overdreven stress. Los dus voldoende ontspanningsmomenten in om je systeem in evenwicht te houden.  Goede methodes hiervoor zijn: wandelen en fietsen (in de natuur), yoga, tai chi, meditatie, ademhalingsoefeningen…
 
Beweeg regelmatig (maar niet extreem)!  Bewegen houdt de spieren soepel en ontzuurt het lichaam.

De auteur:

Nancy de moor is gezondheidsbegeleider en daarnaast gespecialiseerd in dieptemassage en voetreflexologie. U kunt afspraken maken bij Nancy via 03/7760220 of Nancy@gezondopmaat.be