Hyperventilatie? 3 bruikbare tips!

Hyperventilatie? 3 Tips!

Geschreven op 6/10/2014 in levenswijsheid
Hyperventilatie? 3 Tips!

Hyperventilatie is een regelmatig voorkomend probleem waarop jammer genoeg de omgeving vaak reageert met miskenning of onbegrip.  Hyperventilatie is een steeds groter probleem bij mensen die kampen met overmatige stress. Voor de persoon die hiermee kampt vormt het een akelig en vrijheid rovend probleem.

Wat gebeurt er bij hyperventilatie?

De ademhaling komt hoog in de borst en wordt snel en oppervlakkig.  Daardoor ontstaat een disbalans in het bloed tussen de aanwezigheid van zuurstof O2 en van CO2 (koolzuur).  Deze disbalans heeft direct een onaangename weerslag op alle cellen in het lichaam: het lichaam reageert met tintelingen, ijl hoofd, zweten, druk op de borst, hartkloppingen, kramp en de maagstreek, slap gevoel in de benen, misselijkheid…
“Help, ik voel me niet goed! Help, ik kan hier niet weg! Help ik heb geen lucht!..

Deze manier van ademhalen overprikkelt het (sympatisch) zenuwstelsel waardoor stress en gevoelens van angst / onveiligheid nog toenemen!!  En deze gewaarwordingen doen de persoon nog méér ademhalen op de verkeerde manier! Wanneer je hyperventilatie hebt geeft je lichaam aan dat "alles te veel wordt" Kortom het is tijd voor actie te ondernemen!!
 
De beste actie die je onderneemt is naar een ademcoach gaan, deze kan je helpen met bewust te leren ademen. Er zijn  manieren van ademhalen waardoor spanning, angst en pijn verzachten en zelfs verdwijnen!!  En zo krijg je hyperventilatie onder controle op een natuurlijke manier zonder jezelf afhankelijk te maken van onnodige medicatie!

3 Tips bij een hyperventilatieaanval:

  1. Ga zitten en vertraag en verdiep je ademhaling.  Ga rustig, traag en diep naar je buik ademen. Als hulp leg je de handen iets onder je navel tegen je buik en richt je inademing naar je handen toe (buik wordt groter). 

  2. Adem even lang in als uit: vb 3 tellen in en 3 tellen uit

  3. Spreek jezelf rustgevend en beslist toe: vb: ik heb genoeg lucht – ik ben veilig – ik kan traag en diep ademen - ik adem nu rust en ontspanning in en laat spanningen gaan (uitademen).

Méér tips, méér info en ondersteuning nodig?  Onze ademcoach helpt jou graag verder! Bekijk hier de therapie ademcoaching