Eerste hulp bij winterdepressie | 6 Alterna Tips

Eerste hulp bij winterdepressie

Geschreven op 6/03/2017 in gezondheid

Bij onderzoek is aangetoond dat gemiddeld 1 op de 10 mensen last krijgt van een winterdepressie, dan zijn er dus in België ruim 1.000.000 mensen die zich niet goed voelen maanden lang. Met zo’n groot cijfer wordt het dus hoog tijd dat we iets gaan doen aan onze winterdip en gaan beginnen voorkomen in plaats van ons maanden en weken lang slecht te voelen.

Hoe krijg je een winterdepressie

Er zijn verschillende factoren die meespelen bij het ontwikkelen van een winterdepressie, en de bekendste hiervan is zonlicht. De dagen worden donkerder en ze zouden het liefst het hele jaar door op hetzelfde uur naar bed willen gaan en op hetzelfde uur wakker worden. Maar als je dit blijft doen in de winter dan wilt ons lichaam vaak niet helemaal mee, we zijn nog moe als we wakker worden, er is geen zonlicht dat ons wakker houdt in de avond en geen zonlicht dat ons wakker maakt in de ochtend dit werkt allemaal in op ons hormonaal systeem. In andere woorden word onze biologische klok drastisch verstoord. Ik moet wel zeggen dat er verschillende winterdepressies zijn: zo heb je de winterdip, de winterblues en de winterdepressie. Het verschil tussen de 3 is dat mensen met een winterdepressie zo diep zakken dat ze en psychische problemen krijgen en therapie nodig zullen hebben. Terwijl mensen met de winterdip eerder moe, neerslachtig e.d. zijn.

Enkele duidelijke winterdip symptomen:

  • (extreme) vermoeidheid
  • veel behoefte aan slaap, zelfs als u al meer dan normaal slaapt
  • een verschuiving van het dag-nacht ritme, waarbij u zich steeds later op de dag 'wakker' voelt
  • prikkelbaarheid
  • slechtere concentratie.
  • Neerslachtig; lusteloos
  • somberheid
  • weinig tot niet meer kunnen genieten
  • minder behoefte aan sociale contacten (soms zelfs afsluiting voor de buitenwereld)
  • toename van uw eetlust (koolhydraatrijk voedsel/snoep/alcohol)
  • toename gewicht
  • het gevoel hebben niet meer in balans te zijn

 

6 tips om een winterdepressie te voorkomen:

  1. Leer je bioritme kennen. Als je alle dagen om 7 uur op staat en in de avond om half 11 gaat slapen en je gedurende de rest van het jaar hier perfect voldoende mee slaapt, dan heb je je bioritme ontdekt. Het belangrijkste om nu de donkere dagen er aan komen te doen is zorgen voor ochtend licht. Ochtend licht zorgt ervoor dat onze melatonine productie stopt waardoor we geestelijk en lichamelijk wakker worden. Ik gebruik een wake-up light van Philips en voel me hier heerlijk bij. Je kan er ook kopen van andere merken. Prijs varieert tussen 25 en 85 euro voor deze wekkers. Zet je wekker om b.v. 7 uur en vanaf 6.30uur begint de wekker zachtjes licht te geven met heel zachte vogelgezang. Ipv dat je wakker gepiept word door een ouderwets alarm word je heerlijk “zomers” wakker.
  2. Slik vitamine-D! Zonlicht maakt vitamine D aan en over het algemeen hebben alle mensen met een depressie een tekort aan deze vitamine. Je kan deze vitaminen puur kopen maar ook in combinatie met andere vitamine complexen.
  3. Zorg voor humor, Veel humor!! Het klinkt misschien raar maar lachen is een prachtige anti-depressie oefening. Probeer dagelijks toch eens een uurtje te lachen dat je in een deuk ligt, dat dat tranen in je ogen staan. Humor zorgt er ook voor dat er endorfine vrijkomt en dat serotonine stijgt. Lachen maakt het leven zoveel mooier!
  4. Houd je aan een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Het is zeer belangrijk dat je nu niet begint te snoepen omdat je je slecht voelt. Probeer een beetje mee te eten met seizoensgebonden producten. Eet voldoende groenten en fruit en vermijd een te veel aan suikers, cafeïne, alcohol en vetten. Je krijgt door verkeerd voedsel niet voldoende vitamines binnen terwijl je nu juist veel behoefte hebt aan magnesium, ijzer, vitamine-D, zink en alle B-vitaminen. Een hele goede aanvulling voor deze vitaminen is het Stress B-Complex van Bonusan of een goed magnesium preparaat zoals Feel Good.
  5. Blijf niet de hele dag binnen zitten. Ga wandelen, neem regelmatig een pauze op het werd en loop een ommetje met je collega’s. De frisse buitenlucht zal je goed doen je kan je gedachten even laten uitwaaien, en de lichaamsbeweging zorgt voor het vrijkomen van endorfine dat weer zorgt voor een goed gevoel.
  6. Geniet van de herfst, geniet van de winter! De bomen laten hun blaadjes los, maar ook wij moeten bepaalde zaken loslaten om zo energie over te hebben voor andere taken en zaken. Probeer daarom zoveel mogelijk te genieten van alles dat je krijgt, leef met de seizoenen mee. Duik eens iets vroeger onder de wol, geef eens toe aan je vermoeidheid, kruip met een warme thee op de zetel. Geniet van alles wat het leven je geeft!