10 redenen waarom yoga goed is

Geschreven op 1/06/2015 in gezondheid
10 redenen waarom yoga goed is

Je hoort veel over yoga de laatste tijd, en heel wat mensen zijn al overtuigd door de heilzame werking van yoga. Heb jij nog dat extra zetje nodig om overtuigd te worden en te starten met yoga? Lees hier onze top 10 van redenen waarom jij yoga moet doen!

1. Yoga vermindert stress

Yoga is ontspannend, daardoor zal het stresshormoon cortisol dalen. Het voordeel daarvan is dat je beter om kan gaan met stress, je bloeddruk verlaagd, je spijsvertering verbeterd en je immuumsysteem versterkt. Ook heeft yoga een positieve invloed op vermoeidheid, angsten, slapeloosheid en astma.

2. Vermindert pijn

Wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat het uitoefenen van yoga, meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Hoogstwaarschijnlijk heeft yoga ook een positief effect op het verwerken van emotionele pijn.

3. Yoga verbetert je ademhaling

Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen. En onthoud, zuurstof is van levensbelang!

4. Yoga maakt je soepel en lenig

Bij je eerste les yoga kan je vaak je tenen nog niet aanraken, maar beetje bij beetje begin je echter de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de ligamenten, pezen en spieren verlengen, waardoor het lichaam meer verschillende poses kan aannemen. Daarbovenop resulteert het beoefenen van yoga tot een betere lichaamshouding, wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van nek-en spierklachten.

5. Yoga is krachttraining

Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.

6. Yoga helpt bij afslanken

Yoga (zelfs de minder intense variaties) helpt het lichaamsgewicht op peil te houden. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan tot gezonder eten en leidt het tot een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

7. Yoga is goed voor je hart

Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van de verschillende asanas kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken. Yoga verlaagd het hartritme, verhoogt het uithoudingsvermogen en verbeterd de zuurstofopname.

9. Yoga = mindfulness

Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creëert een goede balans tussen lichaam een geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

10. Yoga = Ontspanning

De mensen die yoga beoefenen zeggen vaak dat het meditatieve aspect de hoofreden is van hun liefde voor yoga. Het brengt je tot diepe ontspanning. Je leert de problemen van alledag veel beter relativeren en loslaten.

Ben je bijna overtuigd?

Alterna gezondheidscentrum  nodigt je graag uit voor een proefles is ons centrumBekijk de yoga kalender en vraag jouw proefles nu aan!! Bel: 03/7760220 of mail info@gezondopmaat.be voor meer info of inschrijvingen.